Assalamualaikum

Glitter Text Generator at TextSpace.net

Thursday, November 21, 2013

Istiqomah

<3 Bismillah <3 

Apa maksud Istiqomah: 
"Istiqomah bermaksud melakukan sesuatu kebaikan atau pun amalan secara berterusan menurut kemampuan kita"

Hadis:
Rasulullah SAW, berpesan: "Taklifkan diri kamu dengan amalan yang kamu mampu. Sesungguhnya Allah tidak bosan sehinggalah kamu sendiri yang jemu. Dan amalan yang paling Allah suka ialah yang paling konsisten biarpun sedikit."
Kemudian Saiditina Aisyah memberitahu: "Apabila Rasulullah mengamalkan sesuatu, Baginda konsisten melakukannya." (Riwayat Abu Dawud) 

Istiqomah bukan sesuatu yang mudah untuk dijaga mahu pun dikekalkan kerana ia menuntut mujahadah yang tinggi. Ia juga memerlukan kita supaya sentiasa memperbaharui niat dalam melaksanakan amalan agar apa yang kita lakukan biarlah semata-mata kerana Allah. Niat itu penting kerana bila kita melakukan sesuatu amalan yang tidak disertai dengan niat kerana Allah dan kerana tujuan lain, maka kita akan mudah berasa jemu dan penat dalam meneruskannya apabila tujuan amalan kita itu tidak tercapai.      

Dalam Istiqomah, kadang-kadang kita berusaha kuat untuk melakukan amalan secara berterusan namun sukar untuk mengekalkannya dalam jangka masa yang panjang jika tiada kekuatan dalaman untuk melawan desakan hawa nafsu dan pujuk rayu syaitan. Sehinggakan kita terkadang juga akan menjadi lemah dan tidak mampu untuk teruskan amalan tersebut sampaikan ada yang terus berhenti dari melaksanakannya. Dan bila diberi motivasi, kita akan kembali melakukan amalan tersebut.

Istiqomah kita juga dapat dipelihara apabila terdapat beberapa faktor dorongan seperti sahabat yang baik yang sama-sama ingin istiqomah dalam amalan yang ingin dilakukan. Faktor persekitaran turut dapat mempengaruhi diri kita untuk kekalkan istiqomah kita. Faktor sekeliling yang penuh dengan keseronokan dan jauh dari program keilmuan yang bermanfaat, kita mungkin akan terikut-ikut dan melupakan amalan yang kita lakukan sebelum ini. Manakala, bila kita berada di dalam kelompok masyarakat mahu pun keluarga yang rajin dalam melakukan kebaikan, terdapat majlis ilmu dan sentiasa memberikan nasihat yang berguna yang mana saling mengingati antara satu sama lain antara ahli keluarga maka istiqomah kita dalam amalan yang kita lakukan dapat dijaga dengan sebaiknya. 

Terdapat langkah-langkah yang boleh kita ikuti dalam memastikan Istiqomah dapat dipelihara, antaranya :-
1. Laksanakanlah amalan menurut kemampuan kita.
2. Lakukan secara tertib dan tomakninah/ buat secara konsisten.
3. Mulakan amalan yang ringan/kecil sehingga kita telah mampu untuk laksanakannya, dan apabila amalan itu telah mampu kita jaga keberlangsungannya, maka bolehlah memulakan amalan yang besar/berat. 

InsyaAllah, sekiranya kita berusaha dan berjaya mengikut langkah-langkah ini kita akan dapat memelihara Istiqomah dalam diri kita. Tapi ingat, Niat perlulah segalanya biarlah Kerana Allah, kerana mendambakan Keredhaan-Nya, mengharapkan Cinta & Kasih Sayang Ilahi serta Meraih SyurgaNya. InsyaAllah. 

Ingat! "Amalan kecil tapi konsisten itu lebih disukai Allah dari Amalan besar tapi tidak konsisten."

#Salam Mujahadah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.