Assalamualaikum

Glitter Text Generator at TextSpace.net

Friday, February 1, 2013

Penghayatan Rukun Islam

Rukun Islam bererti menyembah dan mengabdikan diri kepada Allah melalui seluruh kehidupan kita, jiwa raga kita dan harta milik kita sehingga tertegaknya KEISLAMAN yang sempurna. 

MENGUCAP KALIMAH SYAHADAT 
"Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH & Nabi MUHAMMAD itu adalah pesuruh-Nya..". Dengan syahadat, kita mengabdikan diri dengan hati sanubari dan dengan pengakuan lidah kita bahawa Tuhan yang Maha Esa itu adalah Allah swt dan Nabi Muhammad saw itu adalah pesuruhNya.

SOLAT 5 WAKTU SEHARI SEMALAM
Dengan solat, kita mengabdikan seluruh tubuh badan kita menyembah kepada-Nya. Mulai dengan lidah membaca, tangan bergerak, mata, telinga dan fikiran terpusat dengan mengikut susunan rukun solat yang diajarkan oleh Nabi saw. 

MENGELUARKAN ZAKAT
Dengan zakat, kita mengabdikan kepada Tuhan dengan menyerahkan sebahagian dari harta milik kita kepada mereka yang berhak menerimanya mengikut asnaf yang lapan. 

BERPUASA PADA BULAN RAMADHAN
Dengan berpuasa, kita mengabdikan hawa nafsu dan segala keinginan kita kepada Allah. Dengan menahan nafsu makan dan minum serta menjauhi segala larangan-Nya, secara tidak langsung akan melahirkan rasa keinsafan di dalam peribadi kita serta meningkatkan ketaqwaan kepada Allah swt. 

MENGERJAKAN HAJI DI BAITULLAH
Dengan mengerjakan haji, kita menyembah Allah dengan harta kekayaan milik kita dan mengunjungi ke Baitullah kepada mereka yang mempunyai kemampuan sekurang-kurangnya sekali dalam hidup. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.