Assalamualaikum

Glitter Text Generator at TextSpace.net

Saturday, November 16, 2013

Hadis Ke-4: Peringkat Kejadian Manusia

<3 Bismillah <3

Diriwayatkan daripada 'Abdullah bin Mas'ud r.a., beliau berkata: "Rasulullah s.a.w. telah menceritakan kepada kami, dan Baginda adalah orang yang benar lagi dibenarkan, :

"Sesungguhnya seseorang kamu dihimpunkan kejadiannya di dalam perut ibunya selama 40 hari dalam bentuk air mani. 

Kemudian dia menjadi seketul darah selama tempoh itu. Kemudian dia menjadi seketul daging pula selama tempoh itu juga. Kemudian Allah mengutuskan kepadanya satu malaikat, lalu dia meniupkan roh padanya. Malaikat itu disuruh oleh Allah dengan empat kalimah: 

Menulis Rezeki, Ajal, Amal, dan Celaka atau Bahagia janin tersebut. Maka demi Allah yang tiada tuhan selain-Nya, sesungguhnya seseorang kamu memang beramal dengan amalan ahli Syurga, sehingga tidak tinggal antaranya dengan Syurga kecuali sehasta. Lalu takdir yang telah ditulis mendahuluinya, lantas dia beramal dengan amalan ahli Neraka, lalu dia memasuki Neraka. 

Sesungguhnya seseorang kamu memang beramal dengan amalan ahli Neraka, sehingga tidak tinggal antaranya dengan Neraka kecuali sehasta. Lalu takdir yang telah ditulis mendahuluinya, lantas dia beramal dengan amalan ahli Syurga, lalu dia memasuki Syurga." 

<Hadis Diriwayatkan oleh al-Bukhari & Muslim>

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.