Assalamualaikum

Glitter Text Generator at TextSpace.net

Saturday, November 23, 2013

Ibrah dari Kehidupan

<3 Bismillah <3

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh =)

Sedarlah kita bahawa keikhlasan di dalam diri seseorang sesekali tidak mampu untuk kita membacanya. Kerana keikhlasan letaknya pada sekeping hati yang tidak mampu kita lihat. 

"Keikhlasan ibarat seekor semut hitam yang berjalan di atas batu yang hitam di dalam gelap gelita.." 

Keikhlasan tidak dapat dilihat dan tidak mampu dinilai, sesungguhnya ikhlas atau pun tidak ikhlas hati seseorang dalam melakukan sesuatu amal atau perbuatan hanya Allah SWT sahaja yang mampu menilainya kerana Allah Maha Mengetahui setiap apa yang ada di hati manusia. 

Kita tidak boleh mengatakan bahawa seseorang itu tidak ikhlas sekiranya dia mengumumkan pemberiannya kepada orang ramai atau melakukan di depan umum, dan sebaliknya jika seseorang itu tidak menyatakan pemberiannya tidak bermakna itu jelas menunjukkan dia ikhlas. Niat di hatinya hanya Allah yang tahu. 


Jadi, seeloknya kita hendaklah sentiasa bersangka baik dalam setiap hal. Tidak perlulah kita mahu mengatakan orang itu ikhlas atau tidak dalam amalannya. Seharusnya hati kita yang perlu kita pelihara dan pastikan keikhlasan ada kerana Allah dalam segala amalan dan perbuatan yang kita kerjakan agar ianya tidak menjadi sesuatu yang sia-sia. 

Kita dapat merasai nilai keikhlasan dalam hati kita sekiranya kita masih dapat mengekalkan kebaikan serta kebajikan yang kita lakukan meski pun semasa kita bersendirian dan tidak hanya melaksanakannya hanya ketika berada di tempat terbuka mahu pun di hadapan orang ramai. 

Seandainya kita hanya bersikap peka, rajin dan bersemangat melakukan kebaikan apabila berada di dalam kalangan yang ramai, namun semasa keseorangan kita malas dan meninggalkannya maka itu boleh dijadikan ukuran kepada keikhlasan hati kita. Tidak perlu untuk orang lain mengatakan kita tidak ikhlas, sedangkan kita sendiri sudah tentu dapat menilai dan merasai hati kita yang jauh dari rasa ikhlas dalam amal perbuatan kita.     

Selalulah mohon kepada Allah SWT agar sentiasa dikurniakan rasa IKHLAS dalam mengerjakan setiap amalan, ibadah dan pekerjaan agar kita memperoleh keberkatan dari-Nya, InsyaAllah!

#Semoga Allah Redha =)  

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.