Assalamualaikum

Glitter Text Generator at TextSpace.net

Friday, November 15, 2013

Topic In Al-Khawater: "Si Pengacau"

<3 Bismillah <3 
Assalamualaikum, =)

Alhamdulillah, berkesempatan menonton program al-Khawatir di TV Hijrah pada 14 November 2013. SubhanAllah banyak input yang bermanfaat diperoleh. Insya'Allah akan dikongsikan di ruangan ini untuk tatapan sahabat yang dikasihi. Moga ianya bermanfaat untuk kebaikan bersama, InsyaAllah :)

Masjid! Masjid sepatutnya menjadi satu tempat yang dapat memberikan keselesaan dan menenangkan buat umat Islam yang mengunjunginya, dapat memberi ketenangan kepada umat manusia yang mahu melaksanakan ibadat tanpa ada sebarang gangguan mahu pun hal yang dapat menghalang mereka melakukan ibadat dengan baik dan khusyuk. 

Jika terdapat anasir negatif yang timbul daripada sesetengah manusia yang tidak faham akan adab semasa berada di dalam masjid, orang lain akan mengalami gangguan dalam solat dan tidak tenang serta selesa kerana sikap mereka tersebut.

Orang ini digelar sebagai "Si Pengacau". Si Pengacau dalam masjid dibahagikan kepada beberapa bahagian seperti yang akan dinyatakan di bawah. Insyaallah! 


  1. Si Bau Busuk: Terdapat segelintir manusia yang pergi ke masjid dengan nafas yang berbau busuk kerana faktor permakanan. Hal ini menggangu jemaah lain yang berada di sebelahnya tidak dapat solat dengan khusyuk. Manusia yang berbau busuk nafasnya lebih afdhal untuk solat di rumah berbanding masjid menurut sabda Nabi SAW.
  2. Si Nada Dering: Sesetengah orang yang bawa handphone ke masjid, sering lupa untuk menukar mode silent handphone mereka sehinggakan menyebabkan handphone mereka berdering semasa solat dilaksanakan. Hal ini menyebabkan jemaah lain terganggu fokus mereka kepada bacaan Imam. 
  3. Si Falsafah: Sementara itu, terdapat juga orang yang berlagak pandai apabila seusai solat, mereka sering menegur dan cuba memperbetulkan cara solat jemaah lain sehinggakan mereka lupa untuk menjaga aib orang lain. Sepatutnya mereka bersikap berlapang dada dalam menghadapinya dan bukan bersikap terlalu bijak dalam segala hal sehinggakan asyik mahu menilai cara solat orang lain. Sekiranya mereka mahu memberi teguran, ia perlu dilakukan secara berhikmah dan bukan secara terbuka dalam masjid di hadapan jemaah lain. 
  4. Si Suara Kuat: Jemaah turut terganggu apabila terdapat beberapa orang jemaah yang hadir membaca bacaan dalam solat dengan nada yang kuat. Hal ini membuatkan jemaah lain tidak dapat menuturkan bacaan mereka dengan baik dan khusyuk kerana pendengaran mereka terganggu dengan suara kuat jemaah lain. Jadi, seharusnya jemaah yang memang membaca dengan suara yang kuat perlu merendahkan nada mereka untuk kebaikan jemaah yang lain. Namun jika mereka tidak mampu lakukan sedemikian kerana bagi mereka kalau tidak baca dengan nada yang kuat, mereka tidak dapat khusyuk, adalah lebih afdhal dan harus bagi mereka untuk solat di rumah sahaja.  
  5. Si Lutut: Seterusnya, jemaah yang sering hadir lewat ke masjid tetapi suka duduk dan berada di saf hadapan selalu melangkah melalui lutut jemaah lain yang berada dan duduk di saf kedua dan ke belakang. Mereka tanpa segan silu melangkah dan meminta maaf kepada jemaah yang dilangkauinya seolah-olah tiada rasa hormat. Seharusnya mereka yang ingin duduk di saf hadapan perlu hadir awal supaya hal demikian tidak berlaku.  
Konklusinya, setiap jemaah yang hadir ke masjid perlu mengetahui dan memahami adab-adab sepanjang berada di dalam masjid dan semasa solat. Hal ini penting supaya jemaah lain tidak berasa kurang selesa yang mungkin akan menjadi asbab mereka tidak mahu ke masjid. Jemaah yang menjadi punca kepada masalah ini perlu peka dengan diri mereka supaya tabiat yang buruk dapat dibaiki untuk kebaikan bersama dan setiap jemaah dapat melaksanakan ibadat mereka dengan khusyuk. InsyaAllah!    
     


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.