Assalamualaikum

Glitter Text Generator at TextSpace.net

Monday, November 18, 2013

INILAH JALANKU by Al-Imam As-Syahid Hassan Al-Banna

<3 Bismillah <3 

- Aku menyakini: Bahawa semua urusan itu milik Allah dan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. adalah penutup sekalian rasulNya untuk umat manusia. Bahawa balasan akhirat adalah benar, al-Quran itu adalah Kitabullah dan bahawa Islam itu adalah peraturan yang sempurna untuk menyusun kehidupan dunia dan akhirat.

- Aku berjanji: Bahawa aku menyusun untuk diriku beberapa hizib dari al-Quran al-Karim dan bahawa aku berpegang dengan As-Sunnah yang suci dan bahawa aku mempelajari sirah Rasulullah s.a.w. dan sejarah para sahabat yang dimuliakan. 

- Aku berjanji bahawa aku sentiasa Istiqamah mengerjakan ibadah dan menjauhi kemungkaran, lebih-lebih lagi aku mesti menghiaskan diri dengan akhlak yang mulia dan menyisihkan diri dari akhlak yang jahat dan sentiasa mencari ruang untuk menghidupkan kebudayaan Islam sekadar kemampuanku, aku mengutamakan kasih sayang dan terhadap hukuman dan keputusan, aku tidak akan kembali kepada Qada' kecuali terpaksa. Aku berbangga dengan syiar dan bahasanya dan aku sentiasa berusaha untuk menyebarkan ilmu dan pengetahuan yang bermanfaat kepada semua lapisan ummah. 

- Aku beri'tiqad bahawa setiap Muslim dituntut beramal dan berusaha, dan bahawa pada harta yang mereka cari itu ada haknya ke atas yang meminta dan yang disempitkan rezeki. 

- Aku berjanji bahawa aku akan berusaha untuk menguruskan kehidupanku dan berjimat cermat untuk masa hadapanku, aku akan menunaikan zakat hartaku dan aku akan khususkan sebahagian dari perolehanku itu untuk kerja yang baik dan kebajikan, dan aku akan meransangkan segala usaha pertumbuhan ekonomi Islam yang baik dan bermanfaat, aku akan mengutamakan barang keluaran negaraku, orang yang seagama dan aku sekali-kali tidak akan berurusan yang melibatkan riba dan aku tidak akan tamak untuk menyempurnakan kehidupan ini di luar kemampuanku. 

- Aku beri'tiqad bahawa seseorang Muslim itu mesti bertanggungjawab terhadap keluarganya dan menjadi kewajipannya untuk menjaga kesihatannya, pegangan aqidahnya dan akhlaknya. 

- Aku berjanji akan menunaikan kewajipan itu dengan sepenuh usahaku dan meneguhkan pengajaran Islam dalam anggota keluargaku, dan tidak akan memasukkan anak-anakku ke sekolah yang tidak menjaga aqidah dan akhlak mereka dan aku memulau semua media cetak dan elektronik yang bertentangan dengan pengajaran Islam. 

- Aku beri'tiqad bahawa di antara kewajipan seorang Muslim ialah menghidupkan keindahan Islam dengan membangkitkan kesedaran ummahnya dan mengembalikan syariahnya dan bahawa panji Islam itu mestilah memimpin ummah ini dan menjadi tugas dan kewajipan setiap individu Muslim mendidik warga dunia dengan kaedah-kaedah Islam. 

- Aku berjanji bahawa aku akan berjihad untuk menegakkan Risalah ini selagi hayat dikandung badan, dan aku rela berkorban segalanya untuk mencapai matlamatku ini. 

- Aku beri'tiqad bahawa semua ummah ini dan ummah yang satu yang diikat dengan Aqidah Islamiah dan bahawa Islam memerintahkan penganutnya berlaku Ihsan kepada semua makhluk. 

- Aku berjanji bahawa aku akan berusaha sedaya upaya untuk mengukuhkan ikatan persaudaraan sesama Islam dan berusaha menghilangkan permusuhan dan perbalahan sesama mereka. 

- Aku beri'tiqad bahawa kemunduran ummah ini apabila mereka menjauhi dan membelakangi ajaran agama mereka, dan satu-satunya jalan untuk mengembalikan mereka ialah kembali kepada pengajaran Islam dan hukum hakamnya dan semuanya ini tidak mustahil sekiranya diperjuangkan oleh setiap Muslimin.   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.