Assalamualaikum

Glitter Text Generator at TextSpace.net

Friday, February 1, 2013

Benih Yang Menghasilkan 700 Buah

Dalam surah Al-Baqarah mulai ayat 261 hingga 265 terkandung hal yang berkaitan dengan ganjaran yang sangat besar dari Allah SWT bagi orang yang bersedekah dan berbelanja di jalan Allah. Maksud ayat-ayat tersebut adalah: 

Perumpamaan orang yang membelanjakan harta benda mereka pada jalan Allah, adalah seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai, yang tiap-tiap tangkai itu mengandungi seratus biji. Dan Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah adalah Maha Luas lagi Mengetahui. (261)

Orang-orang yang membelanjakan harta benda mereka pada jalan Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan mengungkit-ungkit dan tidak pula menyakiti, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka dan tidak ada ketakutan atas mereka, dan mereka tidak akan berduka. (262) 

Kata-kata yang makruf dan memaafkan adalah lebih baik daripada sedekah yang diiringi dengan menyakiti dan Allah adalah Maha Kaya lagi Amat Penyabar. (263) 

Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan sedekah kamu dengan mengungkit-ungkit dan menyakiti seperti orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia, dan tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat. Perumpamaan orang ini laksana batu licin yang di atasnya ada tanah, kemudian ditimpa hujan lebat lalu jadilah ia bersih licin. Mereka tidak berdaya sesuatu pun atas apa yang mereka usahakan, dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang kafir. (264) 

Dan perumpamaan orang yang membelanjakan harta benda mereka kerana mengharapkan keredhaan Allah SWT dan untuk meneguhkan keyakinan jiwa mereka, adalah laksana sebuah kebun di tempat tinggi yang ditimpa hujan lebat lalu mengeluarkan hasil dua kali ganda. Kalau ia tidak ditimpa hujan lebat maka hujan renyai-renyai pun memadai. Dan Allah sentiasa melihat apa yang kamu kerjakan. (265) 
   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.