Matlamat dan
peranan manusia dalam hidup telah dijelaskan oleh aqidah Islam
sejelas-jelasnya. Manusia tidak dijadikan sia-sia dan tidak dibiarkan begitu
sahaja. Ia dijadikan untuk tujuan dan hikmah tertentu. Ia tidak dijadikan untuk
dirinya atau untuk menjadi hamba kepada salah satu unsure dalam ala mini. Ia
juga tidak dijadikan untuk berseronok sebagaimana binatang-binatang berseronok.
Bukan juga dijadikan untuk hidup beberapa tahun yang pendek atau panjang
kemudian ditelan tanah, dimakan ulat dan dimamah oleh kebinasaan.
Sesungguhnya ia dijadikan untuk
mengenal dan menyembah Allah serta menjadi khalifah di muka bumi. Ia memikul
amanah terbesar dalam hidup yang pendek ini, amanah taklif dan tanggungjawab.
Manusia ditapis dengan dugaan dan digilap dengan tanggungjawab. Dengan itu, ia
menjadi matang dan bersedia untuk kehidupan yang lain, iaitu kehidupan yang
kekal selama-lamanya tanpa penghujung.
Manusia tidak dijadikan untuk
dirinya sendiri, tetapi ia dijadikan untuk menyembah Allah. Ia tidak dijadikan
hanya untuk hidup di dunia yang kecil dan binasa ini, tetapi ia dijadikan untuk
kehidupan yang kekal abadi, ia dijadikan untuk selama-lamanya.
Ada orang berkata, “Si bodoh hidup
kerana mahu makan manakala orang berakal makan kerana mahu hidup.” Pernyataan
ini tidak menyelesaikan masalah kerana hidup itu sendiri bukan satu tujuan,
persoalan masih tetap ada, kenapa manusia hidup?
Adapun para materialisme menjawab:
“Sesungguhnya manusia hidup untuk dirinya sendiri dan untuk mengecapi nikmat
dunia.”
Manakala orang yang beriman
menjawab: “Manusia hidup hanya kerana Tuhannya yang Maha Tinggi dan untuk
hidupnya yang kekal abadi.” Firman Allah SWT: “Maka adakah patut kamu menyangka
bahawa Kami hanya menciptakan kamu dari tiada kepada ada sahaja dengan tiada
sebarang hikmat ciptaan itu? Dan kamu menyangka pula tidak akan dikembalikan
kepada Kami? Maka dengan yang demikian, Maha Tinggilah Allah yang menguasai
seluruh alam, lagi yang tetap benar.” (Al-Mukminun: 115-116)
Alangkah besarnya perbezaan antara
orang yang hidup untuk dirinya dengan orang yang hidup untuk Tuhannya, di
antara orang yang hidup di dunia yang terbatas dengan orang yang hidup untuk
kehidupan yang tidak terbatas dari segi zaman dan tempat.
Sesungguhnya teori kebendaan yang
mengingkari tuhan tidak mengetahui matlamat hidup manusia, kerana matlamat
perlu kepada niat dan niat pula perlu kepada orang yang berucap. Sedangkan
teori ini menolak manusia itu dijadikan dengan maksud tertentu. Kerana itu
manusia pada pandangannya tidak mempunyai tugas dan peranan selain dari
bertungkus lumus untuk memenuhi dan memperbaiki kehendak hidup.
Dengan perkataan lain, “manusia
hidup kerana perhiasan dunia dan keseronokan, tidak lebih daripada itu. apabila
usia manusia tamat dalam masa yang pendek maka berakhirlah segala-galanya.
Alangkah benarnya perkataan al-Quran: “Katakanlah, mata benda yang menjadi
kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja.” (Al-Nisaa’:77)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.